Velkommen Gateavist
Member Login
Lost your password?
Klippet fra papiravisa:

Skaut, solbriller, g-streng og hijab

16. april, 2010
Av

Hijab til besvær?

Det er utrolig hvordan klær opptar folk. Ikke kvaliteten men kvantiteten eller manglende sådan. Prisene står sjeldent i forhold til hvor mye stoff som er brukt (og da snakker jeg ikke om designernes stofforbruk) og holdningene styres stort sett av industrien.

Dagens virkelighet er retusjert. Møter man noen på nett, er sjansen stor for at bildet enten er gammelt, retusjert eller forandret i et billedbehandlingsprogram.

I det såkalte virkelige livet, retusjeres det også. Sminke, botox og silikon er det få som reagerer på lenger. For ikke å snakke om enorme solbriller som skjuler store deler av ansiktet. Lettlurte menn går stadig på limpinnen… De med begynnende måne går riktignok på limpinnen godt ikledd lue eller cap.

Solen har gjort sitt inntog og varsler vår. Snart kommer sommeren og vi kaster enda mer av klærne. I parkene vil det ligge lettkledde mennesker, gjerne iført kun en liten g-streng. Merkelig, når man tenker på at g-strengen kun var forbeholdt pornoindustrien inntil for drøye tyve år siden. Jaja, greit nok. I Bogstadveien sprader unge jenter sommerstid rundt med oppblåste pupper dekket med et utrolig eksklusivt, lite tøystykke. Ikke så mange g-strenger å se her, men tighte hotpants som reklamerer for camel toe er helt vanlig.

Lue og hette er lov, men hvor lenge?

Trenden sier mindre og mindre klær, på jenter i sær. Riktignok er store solbriller lov. Skulle tro vi har blitt mer frisinnede, hvor er nærmeste nudiststrand? Hm, utviklingen stoppet visst litt på veien. Riktignok er mindre tøystykker inn, men totalt nakenhet er fortsatt sjelden vare; særlig flere nudiststrender har det ikke blitt.

Ja, vi kan smile og le litt av motebildet og trendene. Og vi kan kritisere andre som ønsker noe annet eller det motsatte; – å være tildekket. En kvinne med skaut går til nød an men en kvinne med hijab, burka eller niqab? Nei, fysj og fy! Riktignok er luer akseptert store deler av året for både kvinner og menn. Eller cap, gjerne med hette trukket godt over. Det ser man nærmest overalt hvor man ferdes, mens niqab har nok mange normenn fortsatt til gode å se in real, med mindre man bor i Oslo og ferdes i skumle områder som Grønland og Tøyen.

Skal man ha lov å velge selv hvordan man kler seg?

Motebildet endres. Det er nødvendig hvis moteindustrien skal tjene penger. Ellers ville kanskje folk vurdert kvalitet og salget ville stagnert. Så mens ureflekterte 30-årige jenter barberer seg så den minimale trusa som er verdt sin vekt i gull i forhold til størrelsen ikke skal vise noen hår, de kan jo tross alt ikke huske at det var en tid før g-streng, skal de som ønsker å tildekke seg stemples som ureflekterte og undertrykte.

Jeg undres. Hvorfor dette hysteriet over hvordan folk går kledd? Hvorfor så lite aksept for en «fremmed» kultur? Hvorfor så mye styr over hijab-burka-niqab, når fenomenet knapt nok eksisterer utenom i små, avgrensede områder blant en desidert marginal gruppe? Kan det ligge noe annet bak?

Overvåkning slik den er og fungerer i dag, ville vært uhørt og skapt alvorlig rabalder om det var blitt innført før g-strengens tid. Nå tas det nærmest for gitt. I et overvåkningsøyemed, er det særdeles hensiktsmessig at ansikter kan gjenkjennes (se annen artikkel i Gateavisa). Helst i 3-D. Da er selvfølgelig tildekking uønsket. Så er da hijab-hysteriet motebasert eller politisk basert? Hvis det siste er tilfelle, hva da med store solbriller? Lue, cap og hettegensere? Hva med ansiktshår, burde ikke det forbys rimelig kjapt? Ellers blir jo millioninvesteringene i overvåkningskameraer menigsløse.

Tags: , , , , , , , ,

20 Responses to Skaut, solbriller, g-streng og hijab

  1. avatar
    Lydia Frica on 25. april, 2010 at 15.07

    Fikk meg til å tenke på Frøken Johnsen (med Ingerlise Rypdal) og Tilsynet for høy moral…

  2. avatar
    Ole on 26. april, 2010 at 08.24

    Det burde faktisk ikke vært lov med slike religiøse plagg som du beskriver. Dette fordi de står for en religion som ikke passer inn i verken vestlig eller norsk kultur. Islam er en undertrykkende og totalitær religion som har fiendtlige holdninger til alle andre religioner og ateister!
    Det virker som du Seifert prøver desperat å finne motargumenter når du påstår solbriller, ansiktshår, caps osv er det samme. Men det er det ikke! Når ble dette religiøst?? Og en niqab/burka skjuler ganske mye mer enn hva en hettegenser eller vestlige klær gjør!
    Islam er en trussel for den vestlige verden, og muslimer(generelt) er fiendtlige og hater vesten og alt vi står for som ytringsfrihet, religionsfrihet, at vi spiser gris, har bilder av noe jordlig på veggene våre….ja, faktisk alt vi i vesten står for og gjør!
    Jeg skal vedde på hadde muslimene styrt dette landet hadde gatavisa vært en «ekte» undergrunnsavis, fordi den hadde ikke vært tillatt engang!

    • avatar
      Mamman Din on 11. april, 2011 at 18.27

      Piercinger og palestinaskjerf brukes av mange som ønsker store omveltninger i samfunnet og verden. Hvis vi kunne forby dette ville mange blitt glade. Jehovas vitner har en lei uvane med foldeskjørt, -og de står for en hårreisende tolkning av noe som ligner kristendom. Og, -jo forresten; Ikke la kvinnene bestemme dette med påkledning selv, -dere ser jo så mye rot det blir.

      • avatar
        Sirikit on 12. april, 2011 at 13.11

        He he Mamman Min, ja – foldeskjørt! Bort med det!! Og hva med den kroppshemmende dressen til mormonerne som bare er laget for å hindre menn i å smyge mykt og sexy omkring… Burde vi ikke få slutt på den også??? Vi SER jo hvor ødelagt menn blir av den.

    • avatar
      LoloBrigadilla on 28. august, 2011 at 21.39

      Når du sier «Og en niqab/burka skjuler ganske mye mer enn hva en hettegenser eller vestlige klær gjør!» sier du ikke samtidig at du gjerne vil bestemme hvordan kvinner skal gå kledd? Æ´ke det litt patriarkalsk og autoritært, da?

  3. avatar
    Lydia Frica on 27. april, 2010 at 01.22

    Så du mener man skal bekjempe en urett med en annen? Bekjempe totalitarisme med totalitarisme? Syns jeg ser for meg maskerte menn som kaster seg over damen med niqab for å avkle henne…

  4. avatar
    Anonym on 29. april, 2010 at 20.31

    «Islam er en undertrykkende og totalitær religion som har fiendtlige holdninger til alle andre religioner og ateister!»

    Tja, ikke mer en andre monoteistiske førmiddelalder religioner sm er fundert i en tid der tortur var tillat. Både jødedommen og kristendommen er nøyaktig like fiendtlige mot vantro om man velger de mest ekstreme kildene. Hele den ideen du prøver å selge som jeg har sett som en av kjernene hos islamhaterne er at islam er en unik ond religion, uten moderate elementer. Det er bare tull.

    Skal du forby religiøse symboler får du be lommelenderne og læstadianerne til å klippe håret og få på seg bukser også. For ikke å snakke om sikhene, lykke til med å ta fra dem turbanen. De har kniv.

  5. avatar
    Sambo on 10. juni, 2010 at 14.25

    Om det står om generelt forbud mot hijab, er jeg fullstendig enig med artikkelforfatteren i at dette er håpløst. Men det som diskuteres på politisk hold er vel heller å forby sløret på barneskolen. Det er vel en helt annen sak? Sjekk ut forslaget fra LIM: http://liberal.no/2010/03/forslag-til-landsmoteresolusjon-i-venstre-nei-til-hijab-i-barneskolen/
    Mulig jeg er enig med LIM.. mulig jeg ikke er det. Uansett kan de ikke avfeies som verken islamofobe eller hemmelige agenter for PST.

    • avatar
      Sambo on 10. juni, 2010 at 14.34

      dvs. gitt premisset om at barneskolen skal være en almenn institusjon, er jeg entusiastisk enig med LIM i denne saken.

      • avatar
        Sambo on 10. oktober, 2010 at 20.09

        Jeg vettafaen

  6. avatar
    Try on 26. juni, 2010 at 14.45

    Helt enig med Ole. Islam er fullstending statisk, totalitært og har ingen plass for individet. Islam hører ikke hjemme i et mer og mer sekularisert Europa. Det oppdager heldigvis fler og fler europeere! Å sammenlikne med kristedom i middelalderen blir en total anakronisme, et ikke-argument.
    Utrolig at det gamle, anti-totalitære Gateavisa har gått seg bort i PK-jungelen! Trist, men sant. RIP!

  7. avatar
    Tore Stemland on 26. juni, 2010 at 18.36

    Hva blir det neste? Forbud mot brunost? Vi trenger ikke forbud og påbud, vi trenger mer frihet. Er skremmende at gamle pønkere og andre anti autoritære personer så til de grader støtter et forbud mot et klesplagg.

  8. avatar
    Ynde Oda on 12. oktober, 2010 at 02.06
    • avatar
      Triple X on 11. april, 2011 at 16.37

      Hmm, morsomt stunt – hadde vært enda morsommere om de hadde gjort det gjennom det arabiske kvarteret i Paris ;-)

      Spøk til side: Er ikke tilhenger av noe forbud men i en jobbsituasjon og/eller på skole må det være lov til å kreve at folk viser ansiktet sitt. Det være seg om det er slør, solbrille eller ski-maske.

  9. avatar
    Kjersti on 10. januar, 2011 at 17.23

    Huff, blir skremt av sånne kommentarer som at alt (alle plagg) som har religiøs tilknytning burde være forbudt. Hvor ble det av friheten til å velge, også hva og om man vil tro eller ikke?

    • avatar
      AG on 11. april, 2011 at 15.44

      I Moss innførte de forbud mot hettegensere i 1997. Noen lover og regler blir bare for drøye.

    • avatar
      Anonym on 6. juni, 2011 at 15.54

      Enig med Kjersti. Hva med t-skjorter med reliøse slogans, Jesus lever osv., burde de i tilfelle også være forbudt?

  10. avatar
    Ruuyk MoSeier on 12. januar, 2011 at 03.20

    Idags siesta

    En bror sa til sin munk; Bli med på to te.
    Svaret er takk, og en nellik skal vi
    også dele! Sa den andre.
    Koppen og teen utvekslet skje,
    Og munken brakk spikeren i
    Broren synger: Hatten skal jeg få
    For kappen til en hodebar mann vil jeg ikke ta.
    Og de nynnet søte tanker
    Natten drømte

  11. avatar
    Alfred on 11. april, 2011 at 15.42

    Mye av grunnen til at folk ønsker forbud mot dette, er at de er møkklei alt som har med religion å gjøre. Og det er faen ikke noe rart i det.

    • avatar
      May B on 11. april, 2011 at 22.24

      Da må man vel heller angripe religionene direkte? Indonesia er det landet med størst befolkning av muhammedanere. Riktignok er det fundamentalister der også, men det er vel så vanlig med glad-muslimer og kvinner uten slør. Å ta hijab-bruk som kun et uttrykk for religion, er som å skyte spurv med kanoner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.