Hasjtinenser

smoke-canabis-leaf,.-greenCannabis er det mest brukte rusmiddelet etter alkohol og kaffe. Vi er mange som liker den drømmende, lett psykedeliske rusen: antall daglige hasjrøykere i Norge er anslått til 100 000 mennesker, og det er nok langt flere som tar seg en joint nå og da. Som med alle rusmidler er det forskjellige grunner til at folk tar dem. Cannabis øker estetiske opplevelser som musikk og kunst, og kan være nyttig for kreativitet og idemyldring. Og det er lite bivirkninger, du våkner ikke kvalm og med kuppelhue dagen derpå slik som med alkohol.

Men nettopp dette siste er også det største problemet med cannabis. Det gjør det jo lett og fristende å gjenta opplevelsen, langt oftere enn de fleste av oss orker å gå på fylla. Men når man røyker daglig blir effekten en annen enn ved tilfeldig bruk. De positive effektene blir svakere, og det hoper seg opp med negative virkninger: korttidshukommelsen blir dårlig, du får mindre initiativ, du orker ikke lenger lese bøker eller delta i mer kompliserte ting. «Æsj, jeg tar meg heller en joint til…» Mange ender opp i en passiv livsstil der de ikke gidder annet enn å se på film eller spille dataspill. Livet blir ganske kjedelig og grått, og det blir vanskelig å fungere i arbeidsliv eller studier. Denne nedadgående spiralen går gradvis, så det er ikke alltid så lett å innse selv hvor sløv du har blitt.

Er det ikke bare å slutte igjen da? Vel, jo i prinsippet, men det gir en del ubehagelige abstinenser. De er ikke i nærheten av hva en alkis eller narkis opplever, men likevel ille nok til at folk kvier seg for å slutte. Her får du en oversikt over hva du kan forvente deg, og hvordan du kan takle dette.

 

Svette og irritasjon

Den første dagen jeg lar vær å røyke går ganske greit. Jeg har nok lyst på en joint, men klarer fint å la være. Det er når natta kommer at ubehaget setter inn. Det blir vanskelig å sove, jeg svetter og vrir meg i senga, og irritasjon og sinne tar over bevisstheten. Jeg sovner utslitt utpå morrakvisten og får meg noen få timer søvn.

Hjernene våre er et fantastisk organ. Når vi jevnlig tilfører den sløvende stoffer, vil den gire opp energinivået sitt for å forsøke å fungere normalt («homeostasis»). Det er det du merker effekten av nå når du slutter å røyke cannabis daglig.

Neste dag føler jeg meg trøtt, men ganske bra. Det er deilig å kjenne at huet har klarnet en del. Jeg legger mer merke til verden rundt meg – at sola skinner og fuglene synger – og får lyst til å gjøre ting. Det er først da jeg oppdager hvor sløv jeg har vært den siste tida.

Men så kommer natta igjen… Virkningen er omtrent som første natt, men svakere. Og neste dag er bedre enn den første igjen, mer livsglede, mer initiativ. Etter en tredje litt ubehagelig natt føler jeg at jeg har blitt meg selv igjen slik jeg husker fra før den lange røykeperioden. Det er herlig å kjenne at intelligensen vender tilbake, og at abstinensene «endelig» er over.

Men der tar jeg litt feil. For det er vanlig at det er den 4. dagen som er verst! Det er som et siste lite utbrudd før hasjen slipper taket. Jeg er potte sur, og synes alt er fælt i livet. Jeg har lyst til å skjelle ut alle og sende dem sinte mailer og SMSer. Men etter så å kjempe meg gjennom en slitsom natt er det endelig over, og jeg får tilbake humøret og evnen til å sove igjen.

Det ovenstående er en grov skisse, og kan variere en del mellom folk. Hvis du har røyka jevnlig i mange måneder eller år kan nok abstinensene vare lenger. Det er lett å skjønne at mange gir opp underveis, og går tilbake til jointen igjen. Men det er en del ting du sjøl kan gjøre for å lykkes:

 

Hjelp til selvhjelp

Folk har forskjellige taktikker for å komme seg gjennom avvenningen. Noen drikker seg drita første kvelden, så de kollapser i senga og slipper første nattas ubehag (og våkner forundret til nedsvatta sengetøy!). Andre sløvende midler virker også. Valium er effektivt, men de færreste av oss har slikt liggende (heldigvis). Reisesyketabletter er søvndyssende og selges reseptfritt på apoteket, og de har også en del mildt beroligende urtepreparater (Valerina, Nervisan mfl.)

Som daglig hasjrøyker våkner du alltid litt bakstein dagen etter, og er kanskje vant til å tylle i deg kaffe for å fungere sånn nogenlunde. Når du driver og avvenner deg er det lurt å unngå for mye av denne sterke stimulanten, siden hjernen din allerede går litt på høygir som nevnt over. Unngå kaffe, te og sjokolade ihvertfall på kvelden og ettermiddagen, så gjør du jobben lettere for deg sjøl.

Men det er ikke bare kjemi som funker. Det hjelper godt å gjøre noe fysisk slitsomt: gå og svøm noen hundre meter i et basseng, hogg ved, gå lange turer. Dette gjør jo generelt at man sover bedre, og i dette tilfellet hjelper det spesielt godt mot svettetoktene.

Aktiv bevissthet er også viktig. Hver gang det bobler opp en irritert tanke fra underbevisstheten behøver du ikke ta den alvorlig. Minn deg sjøl på at du er på avvenning, og at du bør vente noen dager med å forholde deg til problemer og irritasjoner i livet. Det kan også være lurt å fortelle venner og kjærester hva du driver med, så de er litt forberedt på urimelige utfall. Hvis du er i arbeid er det sikkert lurt å legge avvenningen til en helg eller ferie så du slipper å skjelle ut sjefen og få sparken…

 

Hvorfor røyka du?

Etterpå er det lurt å bruke litt oppmerksomhet på å tenke gjennom hvorfor du røyka hele tiden. Var avhengigheten noe du bare gled inn i som et rent kjemisk resultat, eller var det andre grunner? Veldig mange hasjrøykere jeg har møtt  har søvnproblemer. Enten sover de dårlig i det hele tatt, eller de har så forskjøvet livsrytme at de ikke klarer å sove og stå opp i takt med skole eller jobb. Dette siste er nå en akseptert diagnose, «Forsinket søvn-fase syndrom» 🙂  Vi har alle en indre biologisk klokke, men for meg og mange andre følger denne ikke sola på en normal måte. Det kan da bli et hælvetes slit å holde en vanlig dagsjobb. Jeg trodde en stund at det bare var å venne seg til en vanlig døgnrytme, legge meg tidlig og stå opp tidlig. Men så enkelt var det ikke. Er du en av oss så må du bare ta konsekvensen av det, og heller finne deg en ettermiddagsjobb. Hvis det ikke er mulig, eller du går på skole, så ta kontakt med legen din og prøv Melatonin. Det er et stoff hjernen lager når du skal sove, men det finnes også i kapselform, som innsovningshjelp (unngå pillevarianten; det er langsomt virkende depotgreie). Det er harmløst; det er ikke vanedannende, og det mister ikke sin virkning over tid – i motsetning til vanlige sovepiller.

 

Veien videre

Som vi har sett har dessverre hasj og marihuana et stort misbrukspotensiale. De fleste jeg kjenner røyker enten ikke i det hele tatt, eller de røyker hele tida, ihvertfall så lenge de har noe i huset. Men det betyr ikke at det er umulig å ha et begrensa forbruk, sjelden nok til at det ikke hemmer livsutfoldelsen din. For meg betyr det at jeg ikke kan røyke oftere enn 1-2 ganger i uka, men folk er jo forskjellige. Prøv deg fram hvis du ikke helt vil gi slipp på dette faktisk interessante rusmiddelet. Trøsten er at når du gjør det sjelden så er virkningen også mye sterkere og mer interessant.

Lykke til!

Gudleik Krattskaug

 

Drug_danger_and_dependence.svg

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

  13 comments for “Hasjtinenser

  1. avatar
    14/01-15, 02.51

    Hei GA

    Har dere tenkt på det flaue faktum at dere overhodet ikke er opposisjon? Vitnet.no er 6 millioner ganger mer opposisjon enn dere sløve hasjrøykere.

    Dere burde skamme dere. Eller melde dere inn i AUF eller Unge Høyre.

    Eller legge vekk hasjpipa og joine Vitnet og være EKTE opposisjon?

    Anita

    • avatar
      Bøffert
      24/03-15, 15.55

      LOL @ skrudd kritikk fra rablende sprø Vitnet.no

    • avatar
      Gudleik Krattskaug
      28/05-15, 16.24

      Akkurat i denne artikkelen var ikke poenget å være opposisjonell, men å videreformidle erfaring og informasjon som kan hjelpe uerfarne å kontrollere rusforbruket sitt

      Slik info blir dessverre ikke publisert andre steder enn i Gateavisa

  2. avatar
    Adolf Hitler
    12/01-16, 18.11

    Forsøk kalsiumtilskudd mot irritasjonen etter hasjkutt.

  3. avatar
    20/07-16, 12.39

    Glad I’ve finally found sontihemg I agree with!

  4. avatar
    21/07-16, 20.07

    It is, of course, somehow connected to the Animal Uprising (TM). It is a practice that has been so instilled in our culture that we wouldn’t expect maliciousness from the likes of Phil. But, after all I’ve read here, I would be willing to bet he’s a plant. And, I wouldn’t be surprised if it had something to do with Global Warming.

  5. avatar
    20/08-16, 19.04

    I was curious if you ever thought of changing the structure of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

  6. avatar
    Oldie
    05/09-16, 12.58

    Synes det er godt skrevet, mye som jeg kan si meg enig i. Anbefaler alle som er unge til ikke å røyke jevnlig. Som artkkelforfatter sier – det tar ca en uke å vende tilbake til normalen. Man kan nok ha mye positive erfaringer med cannabis, åpner opp for nye måter å se seg selv på, forholde seg til problemer i livet etc. Men det er først når du blir skikkelig off-the-drug at du faktisk får til å gjøre noe med det. Det tar en uke før hodet er helt klarnet. Jeg skal ikke sette opp noen regler eller moralisere her. Men å inbille seg at det ikke har negative kognitive effekter er bare å lure seg selv og redusere sin evne til å ha kontroll over eget liv.

  7. avatar
    19/10-16, 17.12

    I just went yesterday, 2-11-12, and hiked well past Sutter Ridge – and never found the darn camp site…where the heck is it? Anybody have GPS coordinates? I was genuinely ticked off…is it possible I walked past it, twice (yeah, I hiked back to the car – a rough day for my age and shape)?

  8. avatar
    22/10-16, 17.55

    Hmm, then it seems more like it's a 3 second thrill ride. The launch is intense, but mathematically, Dononpa (I think that's what it is named), in Japan, goes 0-107 in under 2 seconds, and still has a vertical drop. Still, this ride does look fun and interesting, it's just too bad that there isn't that many rides around where it's being built.

  9. avatar
    24/10-16, 13.15

    Hi, thanks for all the reviews, great.I want to start using a GPS watch, I’m not sure about the comparison between the RC3 and the “Timex GPS Run Trainer”. If I look on the table of facts in your review, the Timex is equal or better and cheaper. Am I right or is there any I don’t have in mind?So, what do you (or all others out there) think?

  10. avatar
    17/11-16, 17.44

    Although I didn’t originally offer the EF86 preamp tube nor is it on my website just yet, I can however customize the preamp circuit if needed for this particular pentode tube. Another great pentode preamp tube is the 5879. Unfortunately the 5879 is only available as a NOS tube. I hope that one day JJ, EH or Tung Sol will bring this tube back into production.The 5879 is what voices the more familiar Gibson GA40 and GA90 amplifiers. Both of these amps are monster harp amps! Contact me at my home page of Buffaloamps.com and I’ll be happy to discuss with you on building a customized amp I have to offer.

  11. avatar
    12/02-17, 19.39

    Paula Hoffman – These pictures are gorgeous! I love the colors. Alex looks adorable in her festive tutu and I love Brandon’s chunky legs. Great photos!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.