Vaksiner, sult og død — perspektiver på barnedødelighet

world-hunger

Rundt 20.000 barn dør hver eneste dag av hungerrelaterte årsaker.

Hører jeg et ord til om meslinger og vaksinering i Norge, så tror jeg at jeg spyr. Hva gjør Disney-land så viktig at vi glemmer hvor barn dør? Nei, jeg er ikke “vaksinemotstander”, jeg er idiotimotstander! Desverre finnes det ingen vaksine mot idioti.

Meslinger dreper. Et sted rundt 120.000 hvert år på verdensbasis, ifølge WHO. Heldigvis raskt og kraftig synkende tall. Én person, ett barn, døde av meslinger i Europa ifjor. Malaria dreper ca. 600.000 hvert år, globalt. Rundt 7.600.000 barn under skolealder dør hvert år av hungerrelaterte årsaker. Ja, du leste riktig, 7,6 millioner BARN —  20.000 hver dag. Men de er ikke i Europa eller i Disney-land og USA, så vi ser dem ikke.

Ja, vi reiser mer og mer, også til Afrika, hvor det er flest dødsfall grunnet meslinger. Men seriøst, når var du der sist? Joda, jeg har vært i Afrika, flere ganger. Jeg har norske venner som har vært der. Flere. Men de fleste jeg kjenner har aldri det, og bare en brøkdel av dem kommer til noensinne å gjøre det i overskuelig fremtid. Og de fleste nordmenn, hele 93%, er vaksinert.

Du kan ikke sammenligne slik, du blander, får jeg høre når jeg påtaler denne navlebeskuelsen. Ja, for norske barn er mere verdt enn noen “andre”, er de ikke? Jeg bor på Nesodden. Her er “bare” 84% vaksinert, mot landsgjennomsnittet på 93%. En skam. Kampanjer og sjikanering på nett, i lokale grupper. Og ja, lokalavisen. Selvfølgelig — dette smaker det engasjement av, her blir det lesere, dette blir delt på nett. Til sammenligning har USA en vaksinedekning på 91%, — lavere enn mange afrikanske land, mens Canada ligger på verdensgjennomsnittet, samme som Nesodden, på 84%.

Ikke å forglemme: 9% amerikanere — de uvaksinerte — utgjør ca 29 millioner mennesker. Utbrudd i Europa de senere år, har hovedsaklig vært ifra smitte fra USA. Så fortell meg igjen hvem som bør vaksineres? Og hvorfor?

Screen shot 2015-03-01 at 9.44.29 PM

Klikk for å forstørre.

Javel, så er meslinger en smittsom sykdom, men spiller det noen rolle om barnet som dør er 90km unna, hvor riktignok sannsynligheten er minimal, eller 9.000km unna, hvor risikoen er desto høyere? Selvfølgelig kan du vaksinere barnet ditt, om du vil, ingen stopper deg, men når du er så opptatt av at nabo’n gjør det, hvorfor ikke nabo’n litt lenger unna? Som ikke har tilgang til jevnlige helsesjekker eller ikke har råd til disse, kanskje ikke engang råd til å komme seg til helsestasjonen. Om den finnes.

For $10 (kr. 76), via FN’s kampanje Nothing But Nets, kan du redde en hel familie i Afrika mot malaria. Som det er 4 ganger så stor sjanse for å få. Så sjansen for å redde liv firedoblet. For det fines ingen vaksine, ikke enda, men det forskes hardt, så kanskje det kommer. Da skal vi se kampanjer for å redde alle de andre fra malaria. I mellomtiden kjører vi på  meslinger. Selv om vi skulle utslettet både malaria og meslinger imorgen, vil likevel rundt 7 millioner barn dø iår. De som skal overta, de som skal redde jorden. For de trengs, med all den idiotien vi har. Hva koster alle kampanjer, hva er et presseoppslag verdt, hvor mange ganger skal du se, lese, uttale meslinger i år? Når du har kommet hit, har ca 20 barn dødd, av sult. Hvis du leser raskt. Veldig raskt. Sannsynligvis flere. Av meslinger: Ingen. 

Penger til malaria-nett kan redde fire ganger så mange som penger brukt på meslinge-vakksine.

Penger til malaria-nett kan redde fire ganger så mange som penger brukt på meslinge-vakksine.

Jada, jeg har hatt meslinger, kusma og vannkopper. Kjipe greier, men da er jeg også immun. Dengangen ble det omtalt som en barnesykdom, ikke noe livstruende. Vi har et godt helsevesen i Norge. Det er ikke alltid tilfelle der barnedødeligheten er stor. Det beste vi kan gjøre for å få bukt med barnedødelighet, også meslinger, er å hjelpe folk ut av ekstrem fattigdom. Sørge for at de har tilgang til rent vann og sanitæranlegg, og ikke minst et godt og tilgjengelig helsevesen.

Sult dreper langt mer enn AIDS, malaria, tuberkolose og meslinger til sammen. For $50 — under 400 kroner — kan et sultent skolebarn få mat et helt år.

Tilbake står det STORE spørsmålet. Hvorfor er det så stor fattigdom? Hvorfor er intektsforskjellene så ekstreme, både i fattige såvel som rike land? Kan det være feilslått politikk, ja rett og slett dårlige systemer?

 

Ole A. Seifert

 

 

 

Innlegget står for min egen regning og er ikke nødvendigvis uttrykk for redaksjonens syn.

 

 

 

http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2014/measles-20140206/en/
http://pediatrics.about.com/od/measles/a/measles-outbreak.htm
http://www.theguardian.com/society/2015/feb/07/measles-vaccination-rates-africa-surpass-north-america
http://www.worldhunger.org/articles/Learn/world%20hunger%20facts%202002.htmhttp://nothingbutnets.net/

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPin on PinterestShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
avatar

Seifert

Begynte i redaksjonen rundt årskiftet 1986/87 under Glasnost-perioden. Var aktivt redaksjonsmedlem frem til utpå 90-tallet (1994?). Etter den tid innom iblant for å motivere og anspore sittende redaksjon. Har vært med på Glasnost; Gateavisa; lydbøker på kassett; Gateplate som en del av redaksjonsbandet Fake:Stammen; bedrevet Anarkistisk Salong og ansvarlig for det legendariske Gateavisa Rave på Månefisken i 1990. Deltok aktivt igjen i redaksjonen fra 2009 og ut 2011 hvor jeg både skrev og også produserte innslag for Gateavisa-TV, sendt via Frikanalen. Skrevet både under pseudonym og fullt navn. De fleste av mine nyere bidrag er oversatt til engelsk og finnes på min blogg http://futopiapress.wordpress.com/ og/eller under “Notes” på min Facebook-side. Foruten å skrive, har jeg vært aktiv billedkunstner siden slutten av 80-tallet, med utstillinger både i inn og utland. I Kina hadde jeg tre utstillinger med varighet totalt i tre og et halvt år. Bildene mine kan bl.a. sees på min hjemmeside www.seifert.no eller på min Art Page på Facebook: Ole A. Seifert — Art For Art Sake og ellers på diverse andre kunst- og gallerisider på nett. Litt mer om meg, min filosofi og kunsten min kan sees på YouTube: www.youtube.com/watch?v=ZbdbfMUTgmE 

Tags:

  12 comments for “Vaksiner, sult og død — perspektiver på barnedødelighet

  1. avatar
    Øyvind
    02/03-15, 06.10

    Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvor du vil hen med innlegget ditt. Du ser ut til å anerkjenne at meslinger dreper (nærmere bestemt 400 personer per dag, og en av de største dødsårsakene blant små barn), og vaksinering, fremdeles ifølge WHO, har redusert antall tilfeller med 75%. Greit nok at du var heldig nok til ikke å ha blitt skadet av meslinger, men i tillegg til dødsfallene har du sykehusinnleggelsene, og de som faktisk får varige mén. Det er kanskje bare få som får varige mén, men det hadde vært enda bedre om det ikke var noen.

    Meslinger ville blitt utryddet, som kopper, om «alle» hadde vaksinert seg, og derfor er vaksinering viktig, verden over. Mener du at rent vann og sanitæranlegg vil bekjempe meslinger bedre enn vaksiner, må du underbygge det. Ifølge WHO kan man behandle meslinger med a-vitaminer og, redusere antall alvorlige tilfeller ved å sørge for tilgang på mat og vann, men det er en stor forskjell på å behandle syke og forebygge at epidemiene skjer i første omgang.

    Hvordan det å slåss for vaksiner betyr at vi «glemmer hvor barn dør» eller mener norske barn er viktigere enn afrikanske barn… den ser jeg ikke helt. Det er ikke sånn at hvis vi bryr oss om X, mener vi automatisk at Y (svært ofte hungersnød i Afrika) er uviktig. Det går an å prøve å gi fattige barn mat, myggnett og vaksiner, og det går an å jobbe for å få så mange som mulig vaksinert både i Norge og USA (og for den saks skyld u-landene i Afrika). Det trenger ikke være enten-eller, og u-landshjelp er uansett et vanvittig komplisert og vanskelig tema, selv for profesjonelle med lang fartstid.

    Du skriver at det koster 400 kroner å sørge for at et barn har mat i ett år, og at et nett koster 76 kroner.

    Det koster syv kroner og 60 øre å gi et barn en meslingvaksine.

    http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/

    PS: siden du klager over kampanjer og «sjikanering», vil du betegne det som sjikanering når du kaller meg og andre som er enig med meg for idioter? Hvorfor/hvorfor ikke?

  2. avatar
    Henning
    02/03-15, 11.29

    Denne kommentaren bommer alvorlig på flere punkter, ikke minst dette: du sammenligner antall døde pr nå av meslinger, et tall som er svært lavt nettopp pga vaksiner, med det totale antall sultofre.

    Uten vaksiner ville antall døde vært i underkant av 3 millioner. Fra meslinger alene. Så kan man legge til de andre sykdommene man vaksinerer mot. Da skal man være relativt hard i sjela for å ikke se det som et globalt og gigantisk problem.

    Du faller altså i fellen med å bruke den fantastiske effekten av vaksiner som argument mot vaksiner. Det dør _ingen_ lengre av kopper, siden man utryddet hele greia med vaksiner. På 1900-tallet døde det 3-500 millioner mennesker. Av den sykdommen alene.

    Når det gjelder malaria, er man også der forhåpentligvis rett rundt hjørnet med en vaksine. Jeg håper du er enig med at når den ankommer, så iverksetter vi den, mens vi i tillegg jobber for å redusere antall sultofre. Det gåt an å ha to tanker i hodet

  3. avatar
    Tom
    02/03-15, 11.47

    Ufokusert artikkel. Hva er det egentlig du vil si Ole ?

  4. avatar
    Ole V.
    02/03-15, 13.15

    Javisst,
    og den er også dypt problematisk – der den setter vestens
    vaksineproblematikk opp mot «den tredje verdens» generelle
    helseproblematikk. Disse har ingenting med hverandre å gjøre og Seifert
    bruker sammenstillingen til å legitimere vaksinemotstanden, som vi ser bre
    om seg.

    Når han så skriver:
    «Jada, jeg har hatt meslinger, kusma og vannkopper. Kjipe greier, men da
    er jeg også immun. Dengangen ble det omtalt som en barnesykdom, ikke noe
    livstruende.»
    Så snakker han mot bedre vitende (eller bare vet ikke bedre): Kusma kan
    føre til hjernehinnebetennelse, døvhet og sterilitet – forsåvidt ikke
    livstruende, om man ser bort fra neste generasjon. Meslinger drepte i 2014
    145 700 mennesker, globalt. Det vil jeg kalle «livstruende». Vannkopper
    drepte ca. 100 barn i året, i USA – før vaksinasjonen startet. Sykdommen
    kan gi komplikasjoner som lungebetennelse, hjernebetennelse, lammelse av
    ansikt og bakterielle superinfeksjoner. Mesteparten av det kan man dø
    av…

  5. avatar
    Petra
    03/03-15, 11.32

    Det der var et rotete innlegg: diverse info om vaksiner osv, men hva var poenget? Jeg klarer ikke å finne noen rød tråd. Annet enn at forfatteren er dritlei et eller annet på Nesodden

    Dette var ikke på nivå med det vi er vant til fra GAs side. Kanskje peer-review feilet her?

  6. avatar
    M, Ph.D.
    04/03-15, 06.29

    Sorry for commenting in English (I would appreciate if you would translate this story as well). Measles and vaccines do make a different in child mortality, though not alone as there are underlying and structural causes of maternal and child mortality, especially where measles causes death, which I appreciate that you pointed out. There are several common structural and underlying causes to maternal, newborn and under-five deaths and under-nutrition. These includes:
    – Access to safe water or adequate sanitation, with lack of hygiene as a result that affects women disproportionally
    – Food insecurity
    – Poorly resourced, unresponsive and culturally inappropriate health and nutrition services
    – Inadequate feeding practices
    – Female illiteracy
    – Early pregnancy
    – Discrimination and exclusion of mothers and children from access to essential health and nutrition services and commodities due to poverty and geographic or political marginalization.
    Every year these factors result in millions of unnecessary deaths. Their wide-ranging nature and interrelatedness require them to be addressed at different levels – community, household, service provider, government and international – in an integrated manner to maximize effectiveness and reach. Solutions to these impediments are well known, particularly those relating to the direct causes of maternal, neonatal and child deaths. The necessary interventions involve the provision of packages of essential primary health-care services for children across a continuum of care that spans pregnancy, childbirth and after delivery, leading to care for children in the crucial early years of life.

  7. avatar
    20/07-16, 12.54

    When you think about it, that’s got to be the right anwesr.

  8. avatar
    20/07-16, 12.54

    Cool! That’s a clever way of loinkog at it!

  9. avatar
    10/09-16, 02.01

    Heya. Very nice write up and the links you added are treasures :)But 1 question: did you have any problems with VLC?As soon as I reboot and the XLG server takes over the red color shifts when playing AVI’s. Not all AVI’s though.

  10. avatar
    15/11-16, 14.51

    That’s a slick answer to a challenging question

  11. avatar
    08/02-17, 17.50

    The cycle will be long even with out taking the corporate money out. Canada is 30 million people with large amounts of the population in Ontario, Quebec and British Columbia. The US is 300 million people with population centers all over the place. More people to reach.

  12. avatar
    20/04-17, 21.08

    Joel, cats know I hate them. That’s precisely why they’re always all over me. They’re evil beasts who live to make their enemies miserable.And well … this one was given to me and she’s actually … I mean, I hate to admit it and all … slightly loveable.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.