BOB DYLAN
en biografi

 

Bob Dylan gar betydd temmelig mye for utviklinga av rock-musikk og alternativkultur de siste 10 åra. Samtidig har en visst svært lite om Dylan selv-- hva var bakrunnen hans, og hva lå bak hans stadige utvikling, fra folkemusikk til "protest", derfra til elektrifisert folk-rock uten "samfunnsengasjement"' og seinere stillferdig country. Selv har Dylan gitt de mest motstridende og forvirrende forklaringer på sin bakgrunn og sine hensikter.
I fjor utga amerikanerer Anthony Scaduto ei bok kalt " Bob Dylan - an Intimate Biography". Og boka gir virkelig et intimt bilde av Dylans liv. Scaduto har intervjuet omtrent alle som har hatt nærkontakt med Dylan: musikere, venner , managere og jenter ( bl. a . joan Baez). Til slutt gikk Dylan selv igjennom boka, og fikk med sine kommentarer. Det virker som om ingen detaljer i Dy lans ganske fantastiske livsløp er holdet skjult. Vi har lagd et sammendrag av boka .

ROBERT ZIMMERMAN
Hibbing (17000) er et høl av en grubeby i Minnesota. Her ble Robert Zimmerman født 24. mai 1941 (samme dag som dronning Victoria). 10 årgammel fikk han sin første gitar, og spilte Hank Williams- låter. Robert oppelvde rock'n rollens ankomst som tenåring, og ble tent av den nye kroppslige musikken. Dermed var Zimmermans karriere bestemt: han ville bli rock'n roll-stjerne, "like stor som Elvis Presley". I 1955, på high school, dannet han sitt første band, the Golden Chords. Robert spilte piano og sang, reportoaret var vesentlig Dylans idol Little Richard. Bobby var James Dean-fan, og 15 år gammel fikk han sin første motorsykkel, en brukt Harley Davidson som han malte svart. Dermed ble outsider - imaget komplett. Med svart lærjakke og sneip i munnviken så han ut som en virkelig rocker for de "pene" tenåringene. Men for den harde motorsykkel- kjernen var han bare en barnslig jødisk middelklassegutt. Han anskaffet ei jente til å sitte bakpå motorsykkelen. Hun hadde bleket hår, falske øyevipper og het Echo Star Helstrom. Bobby ga henne dikt, og hun var den første jenta Dylan skrev en sang om (Girl from North Country). De triste omgivelsene i Hibbing hadde direkte betydning for Dylans musikk og den veien han seinere skulle gå. Faren, som han ikke kom særlig godt overens med, pleide å sende ham på ærend for Zimmermans Møbler og Elektriske Artikler. Jobben besto blant annet i å hente tilbake saker som fattigfolk ikke klarte å betale. Bobs sosi ale samvittighet ble vakt. Han begynte å lese Steinbeck, og pratet med gamle grubearbeidere som husket depresjons - åra . Dette var forberedelsen Dylan trengte for seinere å oppdage Woody Guthrie.
Høsten 59 begynnte Robert på University of Minnesota i Minneapolis. Offisielt var han innskrevet i tre semestere, men han sluttet å gå på forelesninger etter ett.En dag gikk han for den føsrte av utallige ganger inn på en cafe, sa han het Bob Dylan, var visesanger og spurte om han kunne få synge. Dy l an benekter det selv, men en kan gå ut fra at han tok navnet fra dikteren Dyla n Thomas.

"MY NAME IS BOB DYLAN"
Ikke bare navnet ble forandret. Dylan lagde forskjellige identiteter til bruk overfor forskjellige mennesker. Blant de mest populære var at han hadde rømt hjemmefra, at han ver foreldreløs, at han hadde reist reist rundt med et sirkus og at han hadde spilt sammen med Little Richard. Han hang rundt kaffehusene i sentrum av Minneapolis. Gjestene var studenter, beatniks, gamle radikalere, unge radikalere, kommende hippies og tidligere-altmulig. Dylan framførte alt som var populært, gamle folkeviser, country og Pete Seeger. (Rock var ikke inne i disse kretsene). Ifølge noen som var tilstede spilte han så dårlig at folk forsvant. Etter en stund sluttet han også å se ut som en student: han gikk over til dongeribukser og støvler, og lot håret vokse. Han flyttet fra studentinternatet til et snuskete rom i byen. Noen klubber betalte ham et par dollar for å spille, pengene drakk han opp. Men sam tidig ble han mer kritisk til hva han spilte. Han begynte å spille munnspill, og kunne be publikum holde kjeft om de ikke lyttet. I 1960 begynte jenter å snakke om Dylans karisma . Dylan var bevisst om publikum også når han sjekket jenter. På en fest hadde alle sett ham gå inn på et soveværelse med ei jente. Etter en stund gikk døra opp, og Dylan kom krupende ut på alle fire, med tunga ut av munnen. Han tok drinken fra noen og svelget den ned, for så å vakle tilbake til rommet å lukke døra etter seg. Oppvisningen ble gjentatt et par ganger i tilfelle noen hadde gått glipp av den.

WOODY GUTHRIE
Sommeren 60 fikk han sin første proffesjonelle jobb, som pianospiller i en strip-tease -klubb. Det passet godt inn i Dylan- mytologien. Han fikk tak i visesangeren Woody Guthrie's selvbiografi "Bound for Glory" og ble Guthrie- entusiast. Han fikk vite at Guthrie lå på sykehus i New York med en uhelbredelig sykdom. Dylan tok gitaren og dro til New York. Noen mener at alt Dylan gjorde fra dette tidspunkt var bevisst og nøye kalkulert ; at Woody Guthrie var døende og at Dylan satset på å ta hans plass som USAs ledende folksinger. Det er vanskelig å tro at hans entusiasme for Guthrie ikke var ekte, så lenge den varte. Men hans begeistring for Bob Dylan så ut til å gå foran. "As big as Presley".

NEW YORK
På veien til New York stoppet han en tid i Chicago, og bodde hos ei jente som dyrket marijuana. Her skrev han " Song to Woody ". Dylan kom til New York i januar 61, og fikk bo hos noen folk i kunstner/bohem strøket Greenwich Village. Han dro til sykehuset der Guthrie lå, snakket lenge med ham og spilte noen av visene sine. Guthrie likte Dylan, og spådde ham en stor framtid. Seinere besøkte Dylan ham stadig, og kom i kontakt med andre radikale vise sangere i kretsen rundt Guthrie, blant annet Pete Seeger. Han dro også til Woodys hjem, og lærte den 13 år gamle Arlo noen knep på mu nnspillet. I New York prøvde Dylan å få jobber i viseklubbene, og fikk sin første sjanse i Gerdes Folk City. Her spilte ukjente talenter som Judy Collins og Tom Paxton gratis på mandager i håp om å få betalte jobber andre dager. Dylan var heldig, og fikk et 14-dagers engasjement. Men han ble lei av å spille hver kveld på samme sted, og vennene måtte drikke ham full for å få ham på scenen. Dylan levde sammen med forskjellige jenter i overfylte hippie - leiligheter. Skrivingen hans ble mer og mer påvirket av franske symbolister, selv om han selvsagt ikke ville inmømme det. Sommeren 61 begynte kjærlighetsaffæren med Suze Rotolo, jenta på forsiden av "The Freewheelin´ Bob Dylan". De bodde sammen, men etter en tid reiste hun vekk. Først etter en stund var hun villig til å komme tilbake. Hun var kunstner,. og mente Dylans ego- tripper skadet bennes kreativitet. Det ble flere spille jobber, og sommeren 62 fikk Dylan kontrakt med Columbia om sin første LP. Blant de som anbefalte ham, var Johnny Cash. LPen ble laget meget raskt, Dylan har alltid mislikt å gjøre mer enn ett studioopptak av en sang. " Bob Dylan" inneholdt både egne og andres sanger. Den solgte bare 5000 eks. det første året, siden er det solgt over 200 000.
Bob Dylan- biografien fortsetter i neste nummer. Vi følger ham fra " Blowin´ in the Wind" , fram til filmrollen som Billy the Kid i år. Dessuten en fortegnelse over Dylans LPer.