STUPID DRUGS

Det finnes en rekke stoffer på det legale marked som kan benyttes for å redusere hjernekapasiteten. Sats på et stort forbruk av alkohol, røyk og kaffe og du er allerede godt på vei!

 

Alkohol

Ettersom alkohol er akseptert i vår kultur er det mange som anser stoffet som relativt ufarlig. Realiteten er imidlertid en helt annen. Alkohol er det mest potente og giftigste av våre legale psykoaktive stoffer. Det er hardere enn heroin, kokain, LSD og mange andre ulovlige stoffer.

Alkohol brenner opp B-vitaminer, spesielt B1 (tiamin). Alkoholen forgifter hjernen og bedøver hjernefunksjonen. Det første området som berøres av alkohol er det emosjonelle området i hjernen. Kronisk alkoholmisbruk kan medføre mange former for hukommelsestap . For eksempel kan fokusering og oppmerksomhet bli vanskeligere, læringshastigheten reduseres og glemselsnivået øker. Erindringsevnen reduseres også, og det blir mer vanskelig å rekonstruere minner. Alle intellektuelle funksjoner svekkes til en viss grad.

 

Nikotin

Røyking, selv uten at man pådrar seg lungesykdommer, reduserer mengden av oksygen i blodet fordi gasser som karbonmonoksyd inhaleres med sigarettrøyken. Tobakk er det mest avhengighetsskapende stoffet i verden. Det er mer vanedannende og verre å slutte med enn heroin.

Da sigaretter først ble introdusert ble de markedsført som en sunn måte å oppnå mental klarhet og avslapning. Men nikotin innsnevrer blodårer og inngår i sirkulasjonen i hele kroppen, inkludert i hjernen. Dermed reduseres oksygentilførselen til hjernen, og dette har direkte innvirkning på den mentale funksjonsevnen. Kroniske røykere er utsatt for hjernecelledød på grunn av oksygenmangel. Dessuten skapes frie radikaler ved hvert eneste trekk røyk. I tillegg er sigarettrøyk en av de største kildene for kreftframkallende stoffer som transporteres direkte inn i hjernen.

 

Koffein

Koffein virker på dopamin-systemet og er et av de sterkeste legale stimulerende stoffene som er tilgjengelig. Koffein finner man i kaffe, te, cola og i de sør-amerikanske drikkene yerba maté og guarana. Stoffet er høyst avhengighetsskapende, og det aktiviserer det sympatetiske nervesystemet og gjør folk skjelvende, nervøse og noen ganger angstfylte. Det er sannsynligvis den stimulerende effekten som får folk til å tro at koffein får dem til å tenke og handle bedre.

De fleste som drikker kaffe daglig kan anses som avhengige. Uten kaffe om morgenen opplever brukeren fysisk og psykisk treghet, har problemer med konsentrasjonen og er ofte irritabel. Etter å ha drukket kaffe føler brukeren seg mer snarrådig og i stand til å konsentrere seg. Denne vanlige opplevelsen har fått mange folk til å konkludere med at koffein er et smart drug, men i virkeligheten er det motsatte tilfelle.

Koffein kan også gi helseproblemer. Dersom man er plaget med migrene, skjelvinger, nervøsitet, søvnløshet, kardiovaskulære problemer, høyt kolesterolnivå, fordøyelsesbesvær, problemer med urinveiene, prostataproblemer, premenstruelle spenninger eller spenningshodepine bør man avholde seg fra kaffe.

Kronisk høyt koffein-inntak kan lede til koffeinisme, en tilstand som har de samme symptomer som angstnevroser. Dette inkluderer symptomer som nervøshet og irritabilitet, muskelspenning, søvnløshet, hjertebank, diaré, halsbrann og irritert mage. Fenomenet kan forklares ved å se på kaffes virkning på noradrenalin-systemet. Produksjon av adrenalin og noradrenalin stimuleres av stress, og høyt stressnivå bruker opp den tilgjengelige noradrenalinen. Kaffe holder oss våkne og aktive ved å aktivisere noradrenalin-systemet. Men kaffe gjør ingenting for å erstatte den noradrenalinen som brukes opp, og på slutten av en kaffe-fylt dag føler man ofte urolighet og irritabilitet, og dette er tegn på at man rett og slett har gått tom for drivstoff.

Forskning har vist at traktekaffe ikke øker kolesterolen så mye som kokekaffe, og fem kopper om dagen er påvist å øke sjansen for hjerteattak. Te er sannsynligvis en sikrere koffeinkilde, men te inneholder imidlertid tannin, som irriterer spiserøret og forbindes med visse kreftformer. Risikoen kan reduseres ved å drikke te med melk i ettersom milk nøytraliserer tannin.

Tilbake